Week van de Belgische Muziek
VI.BE en VRT zetten samen met heel wat spelers uit de brede muzieksector én diverse andere media hun schouders onder de Week van de Belgische muziek. Van maandag 8 tot en met zondag 14 februari wordt muziek van eigen bodem extra in de spotlights gezet om de muzieksector een hart onder de riem te steken.
Tijdens die week worden over heel België tal van muzikale initiatieven ondernomen, ter ondersteuning van de muzieksector die zwaar getroffen is door de coronacrisis. Samen goed voor de grootste liefdesverklaring aan Belgische muziek ooit
Initiatieven over genres heen
Het afgelopen jaar werd de muzieksector zo goed als volledig unplugged. “Hoog tijd om onze sector en haar zwaar getroffen actoren in deze donkere dagen nog eens de aandacht te geven die ze al bijna een jaar moeten missen,” vindt onder meer VI.BE-directeur Luc Nowé. Van groot tot klein, van lokaal tot internationaal en over genres heen: tal van initiatieven staan in de steigers om er samen één grote liefdesverklaring aan muziek van eigen bodem van te maken. Op radio en tv, in lokale muziekwinkels, concertzalen en clubs tot in scholen, cultuur- en gemeenschapscentra, jeugdhuizen en bibliotheken: tijdens de tweede week van februari staat Belgische muziek in heel het land centraal.
“Hoog tijd om onze sector en haar zwaar getroffen actoren in deze donkere dagen nog eens de aandacht te geven die ze al bijna een jaar moeten missen.”
Luc Nowé, directeur bij VI.BE
Dankzij een samenwerking tussen heel wat muzieklabels (BEA), platenwinkels en streamingplatformen wordt er over heel het land extra ingezet op de verkoop van Belgische muziek. Tientallen concertzalen en clubs zetten die week tal van on- én offline acties op poten. Onder meer AB, Bozar, Botanique, het voltallige Clubcircuit (o.a. Trix, Het Depot, Wilde Westen, N9 …), Sportpaleis, De Roma, Handelsbeurs, enz... organiseren elk een eigen initiatief: ze duiken in hun concertarchief, bieden livestreams aan, focussen in live talks op relevante topics binnen de muzieksector of steken hun gebouw voor de gelegenheid in een Belgisch jasje. Ook roepen cult! en Formaat op om in cultuur- en jeugdhuizen extra aandacht te schenken aan lokaal talent. En als dat nog niet genoeg is, zijn scholen, bibliotheken en academies in de weer om hun hart te tonen voor ’s lands muzikaal talent. Bovendien toont de tweede week van februari hoeveel genres ons land rijk is. Op donderdag 11 februari worden de allereerste Folk Awards uitgereikt in de Gentse Handelsbeurs, met extra aandacht voor Vlaams folktalent. Ook de Belgische jazzsector steekt de koppen bijeen onder de noemer #UnitedWeJazz met een heuse muziekmarathon. En op de Belgium World Music Night ontdek je maandag 8 februari het beste wat België te bieden heeft op vlak van wereldmuziek.
LIVE2020
Ook solidariteitsfonds LIVE2020 onderneemt actie. Het fonds geeft financiële ondersteuning aan mensen werkzaam in de livemuzieksector die het de afgelopen maanden hard te verduren kregen. Sportpaleis wil met ‘Lights For Live’ voor het eerste (virtueel) uitverkocht Sportpaleis van 2021 zorgen en doneert de opbrengst aan LIVE2020. Daarnaast is er ‘BidForLIVE2020’, een grote muzikale veiling samen met veilingshuis Bernaerts. Wie zelf niet organisatorisch of muzikaal aangelegd is maar wel zijn hart voor Belgische muziek wil tonen, wordt aangespoord om een steentje bijdragen door ‘LIVE2020’ te sms’en naar 4666 en zo 1 euro aan het fonds te schenken.
Om af te sluiten roept VI.BE iedereen op om op 14 februari om 17u mee een massale ode aan de Belgische muziek te brengen met een eigen versie van een Belgisch nummer. Meedoen kan voor het raam, op de stoep of in de voortuin: zolang de hele straat maar – op een veilige manier – kan meegenieten. Op die manier wil VI.BE er met heel wat lokale helden één grote muzikale liefdesverklaring van maken, die over heel Vlaanderen en Brussel weerklinkt.
Hart onder de riem
En er is meer! Tijdens de Week van de Belgische muziek focussen zo goed als alle lokale en nationale Vlaamse en Brusselse radiostations de hele week lang op muziek van eigen kweek. Op tv wordt er in heel wat programma’s extra ingezet op Belgische muziek. De VRT-merken gaan full force, maar ook Willy, NRJ, Nostalgie, Qmusic, Joe en Bruzz steken Belgische muziek een hele week een hart onder de riem. Als kers op de taart ziet Ohlalala.be, een gloednieuw online platform voor Belgische muziek, op maandag 8 februari het licht.
“Muziek is niet alleen een basisbehoefte in ieders leven maar ook een basisingrediënt van onze programma’s. Als we de aanvoer en kwaliteit van nieuwe muziek willen verzekeren dan moeten we er samen voor zorgen dat de lokale muzieksector gezond is en ook kan gedijen in moeilijke tijden zoals we die nu beleven. Want muziek is voor velen ook een bron van inkomsten. Vaak de enige. Diegenen die het vandaag moeilijk hebben, steken we volgende week een hart onder de riem door onze lokale muziek extra in de verf te zetten op al onze netten. Samen met VI.BE zetten we samen met andere media deze unieke samenwerking op met als één doel: de gebroken muzieksector een welverdiende aanmoediging geven.”
Gerrit Kerremans, muziekcoördinator VRT