Frankie Cosmos(US)

Sinds 2011 verkondigt de uit New York afkomstige songwriter Greta Kline haar meest innerlijke verhalen en ervaringen doorheen een bijna ontelbaar aantal releases. Zoals vele tijdgenoten, ontsproot Kline's creatieve output uit een tijdsgeest waarin bedroom recording en self-releasing meer en meer mogelijk werden dankzij de wondere wereld van het internet. Maar naarmate ze groeide als muzikant en performer, en complexere albums uitbracht, Kline evolueerde van een artiest die potten brak ondanks haar eenvoud, naar een vaste waarde in de moderne, eigenzinnige indie popwereld. 

Haar nieuwste plaat, Vessel, die het licht zal zien in de lente van 2018 via Sub Pop Records, blijkt al de 52ste release onder haar naam, en de derde plaat onder haar indie pop alter ego Frankie Cosmos. Ze verkent er al de veranderingen die op haar levenspad de kop op staken, mede beïnvloed door het werk dat ze in het afgelopen halve decennium heeft uitgebracht.

Frankie Cosmos heeft sinds hun debuutplaat Zentropy, dat in 2014 op DIY-wijze het licht zag, verschillende vormen gekend. Voor Vessel bestaat de line-up uit de multi-instrumentalisten David Manie, Lauren Martin, Luke Pyenson, en Kline zelf. Elk droegen ze bij tot de muzikale gevoelsmatigheid  die de klankkleuren van de nieuwe plaat hielpen vorm geven. Ze werkten samen met de producer Hunter Davidsohn (Porches) , die ook de vorige twee platen voor zijn rekening nam. Het opnameproces verliep op twee locaties: de eerste drie dagen werkten ze op analoge tape de grootste schetsen af in Binghamton, waarna ze naar Gravesend Recordings Studio te Brooklyn trokken bij Carlos Hernandez en Julian Fader om te schetsen verder uit te bouwen. Op Vessel werkten ook verschillende artiesten mee die Frankie Cosmos al tourend leerde kennen. Het eindproduct omvat guest appearances van onder meer Alex Bailey (ex-Warehouses, waar laatstgenoemde Maine verving als live bandlid, ook gekend van de band rond Marcus Miller), Vishal Narang van Airhead DC, en singer/songwriter Anna McClellan. Na zes dagen opnemen nam Davidsohn de mixing voor zijn rekening, en liet de mastering over aan Josh Bonati (Mac Demarco). 

Het resultaat: maar liefst 18 tracks, die verschillende waaiers aan instrumentaties en opnametechnieken opzoeken, op een manier die we nooit eerder op haar voorafgaand werk tegenkwamen. Frankie Cosmos koos er bewust voor een toegewijde aanpak zonder rekening te houden met verwachtingspatronen. De unieke, esoterische gevoelswaarde en oplaaiende energie zorgen voor een distinctief hoofdstuk in Kline's oeuvre. 

Videos