Villagers(IE)

De indiefolkband rond troubadour en brein Conor O’Brien is al jaren big in Ireland. Becoming A Jackal werd in 2010 al genomineerd voor de prestigieuze Mercury Prize (en in het Verenigd Koninkrijk stootten ze Justin Bieber van de eerste plaats in de hitlijsten). Het succes van dit debuutalbum had ook een keerzijde: toen de plaat na een jaar touren ook in het buitenland uitkwam, moest de groep nog eens 1,5 jaar met dezelfde nummers op pad. Toen O'Brien na het touren terug nummers wou beginnen schrijven kreeg hij te kampen met een writers block; hij wou af van de confronterende zwarte ondertoon in zijn nummers. Logisch dus dat O’Brien het voor de tweede plaat over een andere boeg gooide: hij schaftte hem een synthesizer en sampler aan en vertrok vanuit elektronica, krautrock en jazz-fusion, om nadien de liedjes tevoorschijn te halen. {Awayland} is O'Briens eigen verzonnen fantasieland waarin elke luisteraar aan de dagelijkse sleur kan ontsnappen, dat wordt op het einde van het album nogmaals bevestigd door een huilende ezel. Single 'The Waves', het meest elektronische nummer op {Awayland}, kwam al in oktober uit en schudde de verwachtingen stevig dooreen: werd O’Brien na zijn eerste album nog vergeleken met 21ste-eeuwse singer-songwriters als Bon Iver en Damien Rice, dan heeft het vervolg scherpere randjes gekregen door onder andere tal van verontwaardigde reacties op Youtube. Maar gelijdelijk aan zijn de fans het electronische tintje beginnen appreciëren. Alleszins, de hoge verwachtingen werden ingelost: er wordt gesmeten met superlatieven in reviews van {Awayland}. "{Awayland} is een intelligente, poëtische, rijkelijke en toch intimistische plaat, die u als een gebraden kip in de mond zal vliegen. Gewoon 'ja, graag' zeggen." (Focus Knack)**** volgens Humo Alleen al voor z'n ontrafeling van de condition humaine en z'n rake poëzie is {Awayland} de vier felbegeerde, flikkerende sterren hierboven dubbel en dik waard. 'Eén van de vroegste toppers van 2013' volgens Cobra Muzikaal trekt Villagers alle registers open zonder zijn eigenheid te verliezen: klassieke singer-songwriter loopt over in epische rockers, en intieme folk gaat hand in hand met subtiele elektronica. Voeg daar dan nog O’Briens perfecte frasering aan toe – ingetogen als het kan, krachtig als het moet – en je hebt de elementen voor een van de vroegste toppers van 2013.***** volgens Entertainment.ieThe first 'must-have' album of 2013 - mesmerising, from beginning to end.Een blijver***** volgens The IndependentWith results both as pleasurable, as inventive and as absorbing as these, there seems no danger that the impact of {Awayland} will be merely momentary.