Radio Moscow, Carousel
Fans van Cream, Led Zeppelin, The Black Keys of The Jimi Hendrix Blues Explosion - ain't we all? - mogen zich schrap zetten. Op 19 september komt Radio Moscow DOK overspoelen met psychedelische bluesrock van de jaren '60 en '70. De band - gevormd in 2003 rond frontman en meestergitarist Parker Griggs - laten zich duidelijk beïnvloeden door deze psychedelische jaren en hebben dan ook een patent op vettige gitaarriffs. In 2006 liet Parker Griggs een demo horen aan Dan Auerbach van The Black Keys. Die was zodanig onder de indruk dat hij de band prompt in zijn studio uitnodigde, om uiteindelijk hun self-titled debuutalbum te producen. Ondertussen hebben ze al vier albums op hun palmares staan. Maar echt verbazen doen ze pas op het podium, niet in het minst door het virtuoze gitaarspel van Griggs. Begin dit jaar speelde Radio Moscow nog in Trix. Damusic bleek behoorlijk onder de indruk:"Gitarist-zanger Parker Griggs slaat te pas en te onpas sublieme solo's uit zijn gitaar. Live durfde hij hier en daar zelfs te experimenteren wat tot verbazing en vooral respect leidde bij het aanwezige publiek." Om maar te zeggen: u moet het gezien hebben om het te geloven. Griggs is alleszins één van de meestbelovende gitaristen van zijn generatie. Zeg niet dat we u niet gewaarschuwd hebben! Opener Carousel is een rechtstreekse incarnatie van oldschool riff-rock bands zoals Thin Lizzy en Boston. Hun naam ontleenden ze aan de rituele vaporiseermachine uit de dystopische jaren '70-film Logan's Run. Carousel bracht zopas hun debuutalbum Jeweler's Daughter uit op Tee Pee Records (integraal te streamen via The Obelisk!). Groots gitaargeweld, een strakke ritmesectie en vocals die zo uit de hardrock van de seventies lijken te komen, zijn het handelsmerk van de band uit Pittsburgh. "It certainly doesn’t hurt if you like the classic NWOBHM bands such as Diamond Head, Iron Maiden, and Judas Priest, as well as the Scorpions and Thin Lizzy, because these guys take those influences, roll them into one propulsive cauldron and rock out all over the place. It’s a good time." - Meat Mead Metal Jeweler's Daughter kreeg lovende kritieken bij o.a. TribLive, Metal Insider en Sludgelord: "If we were in the 70's, I have no doubt they would be headlining over Mountain, touring with Deep Purple and playing arenas. With a live presence that's not to be fucked with, I patiently wait for the next "Live And Dangerous." Until then, polish your boots, strap in and feel the torque of this machine break your chassis." We kunnen het zelf niet beter verwoorden. I.s.m. HeartbreaktunesVolg dit concert ook op Facebook.