Criolo(BR)
Als kind van migranten uit het Noordoosten van Brazilië die aanspoelden in commerciële hub São Paulo, is Kleber Gomes ofte Criolo geboren in de 'Favela das Imbuias', een van de vele sloppenwijken in deze moderne megastad. Erbarmelijke hutjes en vuil water uit een gemeenschappelijke waterput vormen de keerzijde van de opmerkelijke groei van Brazilië, maar dat heeft Criolo net de kracht gegeven om op te komen voor zij die hun plaats proberen te veroveren in deze nieuwe economie.Criolo is al bezig met rijmende rap sinds zijn elfde, en nu hij 36 is, is zijn muzikale expressie geëvolueerd naar een rijp en genuanceerd instrument. De MC van het volk behoudt zijn slagkracht, maar voegt de stem van de poëet, zanger en componist in zichzelf toe, die zowel afrobeat als samba omarmt, zowel reggae als rap. Hij kwam in 2006 met debuutplaat Ainda Há Tempo op de proppen. Dat album leverde hem meteen de reputatie van een van belangrijkste rappers van São Paulo.De opvolger Nó na Orelha ('Knoop in het oor') is een van de meest succesvolle Braziliaanse platen van 2011, en was goed voor de prijs voor beste album op de Braziliaanse Music Video Awards. De opnames lagen in de ervaren handen van Nação Zumbi, met productie van Daniel Ganjaman en Marcelo Cabral. Het legde Criolo alvast geen windeieren: hij kreeg er de prijzen voor beste show van het jaar en beste nieuwkomer voor. Bij zijn fans mag je iconen rekenen als Cataeno Veloso, Chico Buarque,Ney Matogrosso and Milton Nascimento, met wie Criolo ondertussen al samenwerkte.Met meer dan 55 Braziliaanse concerten en zelfs een in New York heeft Criolo hard gewerkt om zijn boodschap over te brengen op het publiek. Na Parijs en Londen is het nu ook de beurt aan de rest van Europa om kennis te maken met deze bewonderenswaardige artiest, de echte stem van het nieuwe Brazilië. De single 'Duas De Cinco’ die uitkwam in 2013 en de bijhorende videobeelden van filmmaker Denis Cisma gaven alvast een voorsmaakje van de nieuwe plaat Convoque seu Buda, die we binnenkort mogen verwachten. Ook hier mixt hij rap met melodie in zijn subtiele, maar stevige kritiek op de sociale situatie in Brazilië na de betogingen in de aanloop van de wereldbeker voetbal. Criolo neemt het op voor de minderbedeelden: in 'Cartão De Visita' kijken we door de ogen van een bediende op luxefeestjes, 'Plano De Voo' toont ons het leven van straatkinderen en in 'Case De Papelão' maken we kennis met een dakloze drugsverslaafde. Producers van dienst zijn opnieuw Daniel Ganjaman en Marcelo Cabral, en het album werd opgenomen met dezelfde muzikanten als zijn voorganger, met gastoptredens van Tulipa, een singer- songwriter uit São Paulo, de jonge rapper Sintese en zanger Jucara Marcal. De mix was in de ervaren handen van Mario Caldato Jr., die we kennen van zijn werk met The Beastie Boys en Tone Loc.