Ford & Lopatin(US)
Om wettelijke redenen veranderde het electronische producersduo Games zijn naam eind 2010 in Ford & Lopatin, niet gruwelijk origineel als je Joel Ford (Intercity) en Daniel Lopatin (Oneohtrix Point Never) heet.Hun muziek is wél bijzonder: ze lijken als doel te hebben de synthesizer op te waarderen.Eerste LP Channel Pressure (Software, Mexican Summer) kwam begin juni uit, is gebaseerd op opnames van 3 maand improviseren. Deze opnames werden uiteengehaald, gesampled en gereconstrueerd, tot wat een soundtrack kan zijn bij de avonturen van Joey Rogers in 2082, die probeert de computergestuurde muziekindustrie omver te werpen door epische jamsessies. In 14 nummers wordt post-pop in alle facetten getoond: Krautrock, synthpop, ambient, prog-fusion, catchy dreampop. Eigenzinnig maar niet stuurloos. Emergency Room uit de nieuwe plaat geeft een goed idee van waartoe Ford & Lopatin in staat is: 80s electronische funk die niet zou misstaan als begeleiding van nachtelijke tv-uren. Behoorlijk hip: Ford & Lopatin speelden al samen met James Blake (New York, maart 2011). Doet denken aan: Com Truise, Tanlines. Indiestyle over Channel Pressure:Knap werk dus van Ford & Lopatin. De Amerikaanse producers hebben ervoor gezorgd dat ‘Channel Pressure’ zowel een knipoog naar het verleden als een blik op de toekomst is. Daarmee slagen ze er uitmuntend in de succesformule van de synthesizermuziek opnieuw leven in te blazen. Over de houdbaarheid doen we voorlopig nog geen uitspraken, maar ‘Channel Pressure’ is in ieder geval de ideale plaat voor de naderende zomer.