Machinedrum

Travis Stewarts reis naar het maken van 3FOR82 begon, passend, op 4 maart 2023: zijn 41e verjaardag. Hij trok naar Joshua Tree National Park in Californië om helderheid en inspiratie op te doen voor zijn 11e studioalbum; 12 intense, ruminerende tracks die de naald spannen tussen zijn verleden, heden en toekomst. In de stille uitgestrektheid van Joshua Tree kamde Machinedrum oude harde schijven vol met zijn beats uit de late jaren 90 door: veel ervan waren gemaakt op Impulse Tracker, een ruw freeware programma dat bijna een kwart eeuw onaangeroerd had gelegen en een terugkeer is naar zijn tienerjaren.

Met tientallen jaren werk onder zijn riem, in verschillende gedaanten - waaronder Machinedrum, ambientproject Tstewart, onmisbare clubraket J-E-T-S met Jimmy Edgar en Sepalcure met Praveen Sharma - is een gezamenlijke kijk en praktijk wat Stewart drijft. “Of ze nu in stukjes worden gehakt, als een spookachtig geluid op de achtergrond, of als een zangeres in de hoofdrol, ik heb de stem altijd beschouwd als een essentieel instrument in mijn werk.”

Voor een futuristische kunstenaar is het verstandig om zich af te vragen: waarom achterom kijken? Opgroeiend op het platteland van North Carolina ontdekte de tiener Travis Stewart dansmuziek niet op dansvloeren, maar via internetforums, mp3-downloadsites, productiesoftwarekanalen en schamele audiovisuele efemerea. Als eerbetoon aan het belang van schermgloed voor zijn artistieke ontwikkeling heeft Machinedrum de laatste tijd maandelijkse online beatbattles georganiseerd onder de naam COMPO, een twist op zijn ervaring met het concurreren met andere jonge beatmakers lang geleden.

3FOR82 heeft Stewart ook iets geleerd over zichzelf, namelijk zijn liefde voor polyritmiek en hoe drie en vier op elkaar inwerken. “Dat is waarschijnlijk onbewust beïnvloed door mijn verjaardag! Ik hou van ritmes met in elkaar grijpende drie patronen op een 4/4 beat en ik hou van de regel van drieën, want als dingen in drie delen worden gepresenteerd, is je publiek meer betrokken.” Voor 3FOR82 bestond het creatieproces ook uit drie delen: “Geluidsbibliotheek en palet samenstellen, experimentele creatie en afronden.”

Daar ligt een echo van de impliciete vierde: hoe Stewarts publiek de samenvoeging, vermenging en herconfiguratie van geluiden, stemmen, tijdzones en o zo menselijke herinneringen ontvangt die in 3FOR82 worden gevoed - een verfijning van het sjabloon dat Travis Stewart zo'n blijvende aanwezigheid in de elektronische muziek van de 21e eeuw heeft gemaakt, en een uitbreiding van het bereik van wat een Machinedrum-album nu en in de toekomst kan zijn.

Videos