Noah Vanden Abeele(BE)
Met zijn tweede album toont Noah Vanden Abeele dat hij niet in een hokje te steken is. Probeer hem dus niet te vergelijken of te voorspellen, daar houdt hij niet van. Eigenwijs? Misschien. Vermoedelijk zelfs een beetje provocerend, maar steeds met één enkele gedachte in het achterhoofd: muziek.
Noah bracht in 2018 zijn eerste album ‘Universe’ uit onder de vleugels van V2 Records Benelux. Waar in zijn eerste album zijn opleiding klassieke piano aan het conservatorium nog duidelijk hoorbaar is, gooit Noah dit nu grotendeels overboord. HORIZON, zijn tweede album, ook uitgegeven bij V2 Records, is het resultaat van een lange weg, één met zijstappen waarbij de drang naar verandering en vrijheid groot was. De romantische Noah is dus niet meer. “De rode draad in mijn leven en mijn muziek is vrijheid. Ik wil vrij zijn, mij aan niets of niemand conformeren en nieuwe horizonten kunnen ontdekken.”
Het is vanuit die vrijheid dat Noah als vierjarige kleuter achter de piano van zijn grootouders ging zitten. Als kind vond hij de afgebakende pianolessen maar niets. Thuis improviseerde hij, en dit is zijn drijfveer gebleven om muziek te maken. In zijn zoektocht naar muziek luisterde hij naar uiteenlopende en extreme genres: techno, metal, noem maar op. Dag in, dag uit ging hij op ontdekking in de oneindige wereld van de muziek en de keuze om er professioneel mee verder te gaan drong zich steeds meer op: ‘Ik herinner mij exact de dag dat ik besloot om professionele muzikant te worden. Dat moment was heel beslissend, ik heb toen heel bewust voor muziek gekozen, en dit was voor mij de juiste keuze’.
Noah voelde zich nooit echt thuis in het Koninklijk Conservatorium van Brussel, waar hij zijn masterdiploma behaalde. “Mijn drang naar vrijheid botste met de eerder conservatieve waarden en verzwegen codes van deze instelling. Maar daarnaast ben ik ook wel dankbaar voor deze opleiding. Mijn muziek bevat harmonische kennis en technische rijkdom. Zonder die opleiding had ik dit niveau niet kunnen halen." Na zijn studies behaalde Noah een postgraduaat Piano aan het conservatorium van Krakau, Polen, dankzij een specialisatiebeurs.
Met zijn tweede album, HORIZON, keert Noah terug naar zijn roots. Met alle zogenaamde risico’s die erbij horen. “Mijn eerste album is vrij goed ontvangen geweest voor een eerste album. Het gevaar is dat je dan op veilig speelt, maar wie ben je dan als artiest? Je moet trouw blijven aan jezelf.” Noah maakt initieel muziek voor zichzelf en zeker niet om binnen een bepaald genre te passen. Het is een heel intuïtief proces dat telkens vanuit improvisatie ontstaat.
Voor zijn tweede album heeft Noah heel zorgvuldig zijn nummers, zijn muzikanten, zijn opnamestudio en soundengineers uitgekozen. Het moet goed zijn, geen middelmaat. En dat spanningsveld tussen volledige vrijheid en de ambitie om de perfectie te benaderen, vertaalt Noah door middel van een nieuwe liefde: een analoge synthesizer. "Het is op een andere manier omgaan met klank. Je kan de klank zelf creëren, veranderen en verfijnen. Ik blijf op zoek gaan naar nieuwe mogelijkheden want muziek is iets oneindigs.” Ook de toevoeging van zijn stem in het nieuwe album draagt hiertoe bij: “De stem is het meest intieme instrument en op dit album voel ik dat het erbij hoort.”
Noah speelde reeds live op noemenswaardige plaatsen zoals Flagey Piano Days, de mainstage van Gent Jazz, Het Concertgebouw Amsterdam en verschillende Belgische concertzalen. Naast het componeren deelt Noah zijn spitsvondigheid en improvisatietalent ook met andere kunstdisciplines. Hij is reeds een decennium lang de vaste pianist bij het Koninklijk Filmarchief ‘CINEMATEK’ te Brussel waar hij improviseerde op meer dan 600 stille films.