Ottla(BE)
Ottla is een vogel die niet alleen prachtig zingt, maar ook krachtig flapt en krijst. Ook bekend als een band die Bert Dockx formeerde om eenmalig samen te spelen ter ere van het 25-jarig bestaan van de Jazz Lab concertserie. Gelukkig vonden Dockx en de muzikanten die hij verzamelde voor dat jubileumsextet al snel veel enthousiasme en meer mogelijkheden om samen te spelen. Wat aanvankelijk een vluchtig experiment leek, veranderde in 2019 in componeren, repeteren, een album opnemen en meer spelen.
Ottla's fladderende geest leek te zijn bekoeld, althans voor een tijdje. Maar toen Josse De Pauw Dockx vroeg om te improviseren tijdens een monoloog waar hij in 2021 aan werkte, verscheen er al snel een alternatieve versie van Ottla aan Dockx' zijde. Het mysterie en de waanzin van Eduardo Galeano's "Kroniek van het vuur" (1986), de monoloog in kwestie, vond een muzikale tegenhanger. Naast de gevraagde improvisatie ontwikkelde Dockx verschillende nieuwe composities, door Ottla uitgebreid met lyrische gitaarpassages, geïmproviseerde klarinetsolo's, ruiseffecten en een soms koele, dan weer warme, donkere ritmesectie. Het resultaat was een krachtig optreden (en live EP) en het duidelijke inzicht dat deze nieuwe Ottla geen spotlijster is.
Er werd gewerkt aan een nieuw repertoire, maar optreden zat er voorlopig niet in. Bert's acute rugproblemen in het najaar van 2021 temperden het enthousiasme. Alle muziek werd aan de kant gezet, maar gelukkig maar voor even. Muziek is altijd de taal geweest waarmee Dockx betekenis en orde vond in de wereld, dus deze zware fysieke en emotionele tegenslag zou ook zijn antwoord vinden in de muziek.Uit die donkere periode kwam het album "Ghosts" voort, dat in oktober van dit jaar werd uitgebracht onder de nieuwe naam Bert Dockx Band. Dat album lijkt veel meer op een kooi op zoek naar een vogel, om met een Kafkaiaans aforisme te spreken (Ottla is ook de voornaam van Kafka's zus).
Ottla's laatste album, "Vogel", is het volledige ontwaken na "Ghosts".
Het raam vliegt open, de zon brandt. Fladderend en jammerend in jazz-improv-electro-noise-prog-afro-blues-groove-punk-krautrock transformeert Ottla, trouw aan zijn Kafkaiaanse aard, opnieuw en begint het kwartet de composities verder te ontwikkelen met een nog rijkere taal. Het album laat aanzienlijke contrasten horen in kracht en kleur tussen nummers, vaak zelfs binnen één nummer. Er is geen rivaliteit tussen Thomas Jillings en Bert Dockx, maar eerder een speelse dialoog. Jillings, de multi-instrumentalist, heeft zijn setup uitgebreid en speelt saxofoon, klarinet en verschillende synthesizers. De bas- en drumpartijen van Gerben Brijs en Louis Evrard zorgen voor spanning en donder, met effecten die uit hun versterkers weerklinken als mist in een betoverd bos.
Om de nieuwe muziek verder te verkennen, gaf het kwartet een reeks caféconcerten in 2022 en een aantal try-outs in 2023.Uiteindelijk gingen ze afgelopen zomer de studio in om "Vogel" vast te leggen. In Studio Ledeberg, de kooi van Peter Desmedt, werden de spontaniteit en dynamiek van de optredens behouden, met ruimte voor overdubs om de nummers net iets meer te verrijken. Het resultaat is een album vol spannende wendingen: een reeks nieuwe nummers die live ongetwijfeld zullen blijven transformeren. De vogel is vrij.