Pere Ubu
Pere Ubu kan beschouwd worden als de meest intellectuele van alle post-punk bands. Hun platen bleven hardnekkig in de marge hangen en hun muziek won nooit aan grote populariteit wegens te moeilijk te classificeren en te weinig hapklaar. Genres als art punk, garage, new wave, industrial, noise en avant-garde dekken de Pere Ubu lading zelfs maar ten dele. Vandaag is de band nog steeds springlevend, getuige hiervan is hun laatste en uitstekend onthaalde) Lady From Shanghai (lees er de recensies van Humo en The Guardian op na).Pere Ubu ontstond midden jaren zeventig in Cleveland, Ohio en heeft sinds hun eigenzinnige debuut The Modern Dance een diepe impact gehad op heel wat undergorund bands. Hun chaotische, neurotische en experimentele muziek vormde een vertaling van de onzekere tijdsgeest eind jaren zeventig, ook wel “the sound of things falling apart” genoemd. De typische, soms licht angstaanjagende zang van de grootmeester wordt omlijst met pompende wave drums en bassen, bevreemdende elektronica, scheurende gitaarpartijen en vele psychedelische en experimentele elementen.Pere Ubu is genoemd naar het hoofdpersonage uit Ubu Roi, een toneelstuk van Alfred Jarry dat algemeen als een van de voorlopers van het surrealisme wordt beschouwd. Die voortrekkersrol is David Thomas ook toebedeeld: hij is een soort einzelgänger die met zijn band weinig tot geen aansluiting zocht met wat er muzikaal rond hem gebeurde. Misschien is dat de reden waarom Pere Ubu zo invloedrijk zou blijken voor heel wat uiteenlopende latere genres.