Taylor Mcferrin(US)
De in Brooklyn gevestigde producer, componist, pianist, dj en live muzikant Taylor Mcferrin gaf zijn eerste LP, Early Riser, uit in juni 2014 bij platenmaatschappij Flying Lotus Brainfeeder. Taylor’s muziekstijl werd gelijkmatig beïnvloed door ‘the soul legends of the 60s/70s, the kings of the Modern Beat Generation, Golden Era Hip Hop, free from Jazz and Electronic music’. Door het spelen van alle instrumenten op zijn producties en te vertrouwen op het samplen en knippen van zijn live opnames, heeft hij een sound gevonden die harmonieus de myriade muzikale wereld overbrugt en de luisteraar in een constant veranderend auditief landschap trekt. “I spent years laying down tons of tracks,” legt McFerrin uit, “and I got into a really bad habit of never really finishing anything. So this last year the concept was – let me go back and find all the stuff that really felt right, the stuff that felt like an honest moment of creation for me, and just force myself to finish those tracks.”Vanaf de openingsnoot van “Postpartum”, besef je dat “Early Riser” iets speciaal is. Het is een smeulende, droomachtige, intens mooie plaat. Nummers zoals “Degrees of Light” en “Stepps” wekken een zonovergoten gevoel op in hun intro en ontwikkelen het, het organische live gevoel perfect gebalanceerd door hun impulsieve programmering. Als McFerring’s eigen stem op een nummer als “Florasie” een oprechte neo-soul emotie toevoegt, dan zijn de gastartiesten sensationeel. Van Melbourne’s Nai Palm (of Hiatus Kaiyote) op “The Antidote”, naar Emily King bij “Decisions” (“One of the best singers alive in my opinion” – McFerrin) en op naar labelmaat RYAT’s heldere vocale stylings op “A Place In My Heart”, elk voegt een verschillende emotie toe aan de muziek waarbij ze betrokken zijn. Taylor’s vader, de legendarische Bobby McFerrin, vervoegd zich bij de Braziliaanse meester Cesar Mariano op “Invisible/Visible” voor één van de meest jazzy momenten van het album. Robert Glasper, Thundercat en Marcus Gilmore voorzien hun substantiële jazz delen bij “Already There”. Maar het succes van de hele plaat is evenwicht, die McFerrin doorheen het hele album behoudt – tussen de individualiteit van zijn gasten en zijn eigen visie, tussen de verschillende stijlen muziek waarvan hij houdt, tussen het intense zonovergoten gelukkige gevoel en de diepe blijvende droefheid, wat, hier valt over te discussiëren, de definitie van soul is. Sinds het ontstaan van een grote buzz rond zijn eerst EP, Broken Vibes, tourde McFerrin wereldwijd als eenmansshow en speelde op festivals zoals Lollapalooza, Glastonbury, The Big Chill en Gilles Peterson’s Worldwide Festival. In zijn thuisstad New York City speelde hij al op legendarische vestigingen zoals The Apollo, The Blue Note, Radio City Music Hall en The Lincoln Jazz Center, voorprogrammatie voor artiesten zoals Erykah Badu, The Roots, Nas, Talib Kweli en Robert Glasper. In aanvulling van producen en optreden was Taylor Head Instructor van het pionierende Beat Rockers programma de voorbije 4 jaar. Hij gaf er les in beatboxing en muzikale zelfexpressie voor studenten die blind zijn of meerder beperkingen hebben in Lavelle School for the Blind in de Bronx. Taylor’s mogelijkheid voor het muzikaal creëren en evolueren door inspiratie te halen uit alle hoeken van zijn leven wordt vertaalt in muziek met exceptionele eerlijkheid en emotionele directheid, grote sofisticatie en een moeiteloze stijl.