Umut Adan(TR)
Recensie van nieuwe plaat Bahar bij Moorsmagazine:
Singer/songwriter Umut Adan is geboren en getogen in de wereldstad Istanbul, maar hij woont tegenwoordig in Italië, en kan van daaruit met een zekere afstand over zijn thuisland liedjes schrijven. Die liedjes zijn kritisch, terwijl hij met zijn muziekstijl tegelijk eer betoont aan de Anatolische rockbeweging uit de jaren zestig, die Turkse volksmuziek koppelden aan westerse psychedelische rock. Je hoort bij Adan dan ook veel fuzzy gitaren en het onmiskenbare geluid van de mellotron.
Dat maakt dit album alleen al erg leuk – de sfeer van de jaren zestig, analoog vastgelegd, met elementen van nu toegevoegd. Daarbij komen de teksten, die politiek geladen zijn en behoorlijk kritisch. Bembeyaz Cananım is bijvoorbeeld een liedje dat gaat over wat het betekent om momenteel populaire Anatolische muziek te schrijven, muziek voor het volk door het volk. GüNeş is een nummer dat perfect de sfeer van de jaren zestig pakt met zijn fuzzy gitaar en schitterende mellotron-arrangement. SevdiğImi Seçtim is misschiem wel Umut’s meest persoonlijke liedje over wat het betekent om je roeping te volgen. Kadıköylü is ook weer gedrenkt in psychedelica, maar het is een lied over het leven in de metropool Istanbul en met name de wijk Kadikoy die behoorlijk op het westen gericht is.
Er zijn nog meer politiek geladen liedjes, aangevuld met twee covers, liefdesliedjes die eigenlijk vermomde politieke boodschappen bevatten. Een strategie die nu ook weer wordt toegepast. Het album sluit af met een nummer dat in Turkije heel gevoelig zal liggen – over de mogelijkheden van de mensheid om zich te verbeteren buiten de religie om. Psychedelische Turkse rock met een boodschap. Een aanrader van een album!