Willow

In 2010 gingen ze met het leeuwendeel van het prijzengeld van Humo’s Rock Rally aan de haal (3de plaats én publieksprijs). Maar waar andere finalisten meteen een plaat uitbrachten, beet Willow op de tanden. Er volgde een uitstekend debuut: We The Young. Ze kozen resoluut voor een eighties sound en zijn dan ook niet op de tenen getrapt wanneer ze vergeleken worden met The Cure, The Police en U2. De plaat bracht maar liefst 4 singles voort, die de een na de ander wekenklang in De Afrekening van Studio Brussel bleven hangen. In de zomer van 2013 verscheen de single ‘Remedy’ en daarmee was Willow een beetje anders gaan klinken: meer electronica, meer verfijning tussen de geluidslagen. De fanbase en het publiek lustten die nieuwe Willow wel, want dat is toch wat je mag concluderen als zo’n streepje muziek 17 weken in De Afrekening blijft hangen. De videoclips van ‘Sweater’ en ‘Remedy’ werden nationaal én internationaal bekroond met tal van prijzen en zorgden zelfs voor een platendeal in Japan. Tijdens een intens voorjaarsweekje in een afgelegen blokhut in de Ardennen werden nieuwe songs in hun ruwe vorm uitgehouwen. Sindsdien werd er gewikt, gewogen, gesleuteld en geschrapt en zie, zo rond augustus 2014 verscheen er witte rook boven het repetitiekot! Plastic Heaven was af. Net zoals voor de hit ‘Remedy’, werkte Willow voor deze plaat samen met Arne Van Petegem, beter bekend als Styrofoam en volgens onze bronnen bij Staatsveiligheid één van ’s lands best bewaarde electronica-geheimen. De samenwerking zorgde ervoor dat Styrofoam’s dance-invloed en weirdness de kans kregen om heel natuurlijk opgenomen te worden in de subtiele lagen van de nieuwe nummers. De mixing was in handen van de Londense producer Pete Hofmann (werkte voor popkleppers als Magnetic Man en Katy B).Nieuwe single ‘Danger’ neemt de draad op waar ‘Remedy’ hem achterliet: een sensueel-koele flirt met elektronica en dans. Hij kwam vrijwel onmiddellijk binnen op stek 25 in De Afrekening en ook Humo vindt hem “hoogst dans- en meezingbaar”.

Videos