Belgische concert- en nightlifesector vraagt met aandrang om restricties te lossen
Al bijna twee jaar sukkelen we van de ene coronagolf naar de andere. Dat eist zijn tol in zowat alle geledingen van onze maatschappij, maar geen enkele sector werd zo vaak met sluiting geconfronteerd als de concert- en nightlifesector. De onlangs in voege getreden barometer maakt dat nogmaals pijnlijk duidelijk: waar er voor een zittend publiek ook in code rood al heel wat versoepelingen mogelijk zijn, blijven indoor concerten en nightlife nog verboden. Een gemiddelde theaterzaal kan vandaag -afgaand op de barometer- met een gerust gemoed 70% van alle stoelen in verkoop zetten. Zelfs van een sluitingsdreiging is minder sprake: er is na code rood geen ‘slechtere’ code meer. En dat is onze collega’s -voor alle duidelijkheid- van harte gegund.
Maar hoe anders ligt dat in de wereld van pop, rock en nightlife. In code rood zijn onze zalen en clubs voor een staand publiek nog dicht. We ‘mogen’ wel open voor een zittend publiek, maar dat is voor de meeste concertzalen en clubs niet enkel een erg verlieslatend model, het gaat ook voorbij aan de ziel van wat we doen. Popmuziek en nightlife kan je niet zittend beleven. Het is een totaalervaring die mensen raakt tot in hun kleine teen. Het geeft een energieboost die bijdraagt tot de mentale weerstand van zowel de artiest, het publiek als de medewerkers. En dat lijkt ons precies wat de gemeenschap in deze tijden broodnodig heeft.
Uitkijken dus naar het moment dat we in code oranje vertoeven, voor er ook voor onze sectoren terug échte mogelijkheden zijn. Daarbij zou het overlegcomité dan beslissen wat de maximale capaciteit is (bye bye voorspelbare barometer) en die zou dan ergens tussen 60% en 90% zaalbezetting liggen. Hoe wij als organisatoren dan plots zo snel zouden moeten schakelen, blijft een raadsel. We zullen trouwens als enigen bij een verslechtering van de situatie ook weer gesloten kunnen worden...
We laten hier in het midden of de voorgeschreven ventilatienormen in code rood door het gros van de concertzalen en nachtclubs zal gehaald worden, maar merken nu al dat ook code oranje niet meteen zal leiden tot een groot muzikaal bevrijdingsfeest. En dan is het dus wachten tot we in code geel zitten, waarin de meeste voorwaarden vervallen.
Als we nu horen zeggen dat we tegen eind februari mogelijk naar code oranje kunnen evolueren, verliezen we weer enkele cruciale weken in wat in normale tijden de drukste periode van het concert– en clubbingseizoen is. De steeds vooruitgeschoven timing van de barometer wurgt momenteel de concert- en nightlifesector. We bloeden ons laatste bloed, nu nog wachten met stelpen is schuldig verzuim. We vragen met aandrang om niet langer te wachten en om op 12 februari naar code oranje te schakelen. Elke week telt! In andere belangrijke concertlanden (Frankrijk, Ierland, Engeland, Schotland, Denemarken, …) kunnen shows nu al zonder noemenswaardige beperkingen plaatsvinden. De muziek– en nightlifesector bestaan bij uitstek in een internationale context en het gevaar bestaat dat artiesten België gewoon zullen overslaan.
Onze muziekhuizen en nachtclubs moeten snel weer doen waar ze goed in zijn: een publiek in de zaal ontvangen, artiesten op een podium zetten en werk verschaffen aan personeel en toeleveranciers. Want laat ons wel wezen: zowel bij artiesten, personeel als leveranciers vindt er een bloedbad plaats. Onze sectoren zijn belangrijke werkgevers en we kunnen niet langer lijdzaam toezien hoe steeds meer mensen na bijna twee jaar de broeksriem aanhalen écht voorbij het laatste gaatje zijn. Gingen er trouwens geen nieuwe steunmaatregelen aan de barometer gekoppeld worden? Die hebben we dan alleszins gemist.
Kortom: na deze Week van de Belgische Muziek willen we de deuren van onze concertzalen en nachtclubs terug wagenwijd openzwieren. Dat is de beste garantie voor een levendige toekomst van iedereen in onze sector. We zijn de laatste in de rij maar onze tijd is nu écht gekomen.
Picture © Michelle Geerardyn
4AD
5to9management
Amigo
Ampere
Ancienne Belgique
Area V
Barabar
Botanique
Bram Bostyn
Brussels By Night Federation
Busker Artist Agency
C12
Cactus Club (Brussel)
Carré
Catclub
Charlatan
Chez Ginette
Cloudshaper
Club Capital
Club Lima
Club Vaag
Clubcircuit
Culte Agency
De Muziekgilde
De Roma
Deep In House
Democrazy
Devil in a Box
Discotheek Millennium
E314 Agency
Event Confederation
Fast Forward
Festival Dranouter
Fkp Skorpio
Fucknye
Funke
Fuse
Garifuna
Gay Haze
Gentle Management
Globe Entertainment
Greenhouse Talent
Handelsbeurs
Hangar
Het Depot
House Of Entertainment
IKON
Indy Erens
Jalousy
Jeux d’Hiver
Jimmie Dimmick
kazz_ema
Kitsch Club
Kokorico
Kommilfoo Mgmt
Kras Artists
Kunstmest
Kurious Agency
La Cabane
Listen Festival
Live Nation
Live Sector Overleg
Lucky Lemon
Maandacht
Madame Moustache
Magma
Man Van Staal
Mgmt Jean-Marie Aerts
Mirano
MMaF
Moose Bar
Music & Lemon Pie
Muziekodroom
N9
Nostalgia Club
Not Your Techno
Oko
Peter Verstraelen Agency
Philippe Draps Entertainment
Pilar
Play Label
Plein Publik
Pukkelpop
Quay 01
Radar
Red & Blue
Rick Tubbax management/De Kreuners
Rust
Skytiger
Sotto's
Spirito Sportpaleisgroep (Sportpaleis Antwerpen, Lotto Arena, Vorst Nationaal, Trixxo Arena en Trixxo theater)
The Villa
Toutpartout
Trix
Versuz
VI.BE
Voltage
Voo?uit
Wilde Westen
Wolx Artist Management
You
Zephyrus
Zodiak